Jouw talent is er thuis.
Ludger CollegeReisverslagen 2017 › Barcelonareis 2017

Barcelonareis 2017

That was the week that was

Na een korte nacht door de gezellige avond bij de fontein moesten de kamers even opgeruimd worden. Ook was Mirthe jarig. Ze werd 17! Alles opgeruimd en netjes door naar het Picasso museum om even de kunst van Picasso te bekijken en daarna door naar huis.
De reis verliep soepel. We konden snel door de checks en douane heen. Even eten bij de Mac en door het vliegtuig in, Barcelona werd nu echt gedag gezegd.
Velen vielen lekker in slaap en zo leek de vlucht lekker snel te gaan en kwamen we al snel aan op Schiphol. Het bleek al snel iets kouder te zijn in Nederland maar er kon toch nog wel een mooie groepsfoto gemaakt worden voordat we de bus in gingen. Daar werd natuurlijk nog flink gezongen en bedankten de leerlingen en leraren elkaar. In Doetinchem stonden de ouders klaar om hun kinderen op te vangen.
Ik denk wel dat iedereen met een voldaan gevoel en een gebruind lichaam terugkeerde. We kunnen terugkijken op een mooie reis met een fantastische groep mensen. Gert, Karin, Mark, Peter, Anne-karien en alle leerlingen bedankt!!!!!!

Jimmy van Santen

Gaudi

Het was natuurlijk wel eventjes doorbijten, de ochtend na de avond ervoor. Aan sommige gezichten te zien was er ook 's nachts nog wel een blikje cola gedronken om de finaleplaats van Ajax te vieren. Maar op de gangen van het hostel bleef het rustig, mede dankzij papa Silas en meneer Tennekes.
Na het ontbijt vertrokken we in groepjes om de eerst de Passeig de Gracia te verkennen, een soort van P.C. Hooftstraat, maar dan anders. Via onze telefoons hoorden we de zwoele stem van meneer ter Braak, die veel wist te vertellen over de bijzondere huizen die Gaudi ontworpen had. Er was er zelfs een bij die op een draak leek, de Casa Batllo. Sommige groepjes deden hier hun zorgvuldig voorbereide Wikipresentaties. Na de coffee-break namen we de ondergrondse naar Park Guëll.
Het ging via een steile weg omhoog naar prachtige uitzichtspunten over Barcelona. Terwijl de meeste leerlingen de roltrap namen, gingen onze leiders Egberts en Penninx heel stoer met de trap. Park Guëll is de laatste tijd wel erg toeristisch geworden, maar het blijft  toch de moeite waard. We konden o.a. genieten van de prachtige slingerbank van mozaïek.
Het bleek een drukke dag te worden, want daarna bezochten we ook nog de Sagrada Familia. Deze kerk is eigenlijk niet te beschrijven, zo mooi. Via een Engelse uitleg van de audioguide kregen we uitleg, maar dat was voor de meesten van ons een beetje te hoog gegrepen. De een vond het wat mooier dan de ander, maar je kunt het toch weer afstrepen van je bucketlist.
Er werd geld meegegeven om lekker te gaan eten. De een haalde een pizza, de ander ging naar een hippe strandtent. Gezellig was het zekker en de gezamelijke afsluiting was bij de magische fonteinen bij Palau Nacional.
Duizenden selfies maakten we Hier. We hebben ons nog wel weer even boos gemaakt over het toekennen van de dagprijs. Die ging geheel onverwacht niet naar een groep maar naar mevrouw Melgers. Zo stond de groep van meneer Penninx met lege handen - geheel onterecht, want het was de leukste groep - en had mevrouw Melgers 10  magneten met de Sagrada Familia. Zo werd het toch nog een bijzondere bonte avond.

We gaan naar Stockholm

Het was vroeg dag vanochtend: om half zeven zaten de meesten van ons aan het ontbijt omdat de bus al om half acht vertrok van Placa Catalunya. Even doorbijten dus.

De bus bracht ons eerst naar Figueras, de geboortestad van de bijzondere kunstenaar Salvador Dali. Het museum is getooid met eieren, Edisonbeelden en broodjes. Andere zagen er pur in, sommigen hondedrollen. Eenmaal binnen was het mindfuck. Het ene na het andere werk verraste ons: na de toelichting van onze deskundige leiding zagen we opeens heel andere werken dan in eerste instantie.

Omdat het weer grijs en somber was, en wat nat bovendien, lunchten we in het mooie Girona, een schitterende stad met bouwwerken uit de Romeinse tijd, de tijd van de Moren en wat al niet meer. Meneer Penninx was de held van het moment: hij veegde met zijn achterwerk de bankjes voor de lunch schoon. Er stond een prachtige wandeling op het programma met mooie uitzichten over de stad en de rivier. Vervolgens kon er gechillt worden in het oude Joodse deel van de stad.

Eenmaal terug begon de warming-up voor Lyon-Ajax. We hadden een restaurantje geboekt met heerlijke tapa's, paella, en pizza en hamburgers voor de sukkels onder ons die niet zoveel lef hadden. Ondertussen maakte Mark bekend dat de groep van Karin de dagprijs had gewonnen, wat wederom erg veel stof tot discussie opleverde. Maar hun kennis van de symbolen uit het werk van Dali blijkt echt buitengewoon. Jammer dat Dali dood is, ze hebben er zelfs nog een aantal toegevoegd. Maar we hebben allemaal zijn verjaardag 11 mei eer aangedaan.

Over de wedstrijd verwijzen we naar de internationale media. Voor ons was het zenuwslopend. Maar onze ober was erg blij met onze klandizie: check de foto's maar.

Corruptie en malversatie

Lieve thuisblijvers,

Pfoeh.... wat hebben we vandaag toch weer veel meegemaakt….
Namelijk:
- Corruptie binnen de Barcelona organisatie, maarja daar komen we later op terug.
- Flink nachtfeesten in het hostel (Silas de beveiliger vond dit zeker niet fijn..)
- Siësta op het strand
Even een kleine toelichting. De dag begon met de fotospeurtocht. Wij hadden de beste en gezelligste reisleider, Mark Penninx!!!! Met zijn geweldige inzicht voor beeldende vorming hadden wij zonder twijfel de beste foto’s gemaakt. Zijn gezelligheid kwam zeker van pas toen hij ons overheerlijke churro’s aanbood. De siësta op strand was nodig, omdat er middenin de nacht flink gefeest werd. Dit feest werd gehouden omdat Jimmy van Santen maar liefst 17 jaar is geworden. Silas de beveiliger vond dit echter minder leuk, maar naar een flink overleg met hem is iedereen gelukkig gaan slapen. Tijdens de siësta mocht iedereen bepalen wat hij of zij wilde gaan doen in Barcelona. De meeste leerlingen zijn naar het strand gegaan en/of wezen winkelen. Om acht uur mochten we aanschuiven bij een restaurant. Daar ontving Jimmy nog een enorme chocolade taart en er werd natuurlijk nog even gezongen. Ook werd daar de uitslag van de dagprijs verteld, tot ons grote ongeloof won de groep van Gert Egberts. Daarom hebben wij aangifte van matchfixing binnen de organisatie gedaan. We hebben helaas nog geen aanwijzingen. Al met al was het toch wel een toffe dag.

Fabienne Rondeel, Mirthe Hulshof en Jaap Leuverink

Foto's

Ik heb geen bal gezien

La segunda día: Vandaag was geen bal aan

Na een korte nacht moesten we vroeg opstaan voor het ontbijt. Het ontbijt was niet uitgebreid maar wel lekker als je van wit brood houdt. De broodjes kon je roosteren maar dan moest je het er wel op tijd uithalen en oppassen dat ze niet in de lucht vlogen. Voor de lunch hadden de docenten gelukkig lekkere stokbroodjes gehaald om mee te nemen. Om negen uur gingen we op pad naar het Palau Nacional met de metro. In het begin was het nog even zoeken waar we naar toe moesten, zelfs voor de docenten was het nog moeilijk. Na een dag met de metro begreep je wel hoe het werkte. Vanaf een afstand zag je het indrukwekkend grote gebouw. Van boven af was er een mooi uitzicht over de hele stad. Gelukkig waren er wel roltrappen om naar boven te gaan, want het was heel hoog. In het Palau Nacional waren heel veel mooie beelden en schilderijen en de docenten vertelden er enthousiast bij om de dagprijs te winnen. Elk groepje met een docent kon vragen maken om een ijsje te winnen. De groep van mevrouw Hafkamp had gewonnen, maar wij zaten daar helaas niet bij. Daarna mochten we kiezen om naar het stadion van FC Barcelona of naar een Street Art Tour te gaan. Wij hebben gekozen om naar de Street Art te gaan met nog vier andere leerlingen. De gids vertelde heel enthousiast over de graffiti en andere kunst op straat. Het was heel interessant en na de tour kijk je heel anders naar de graffiti. Het was wel veel lopen en aan het eind had iedereen last van zijn voeten maar meneer Penninx liep nog steeds vrolijk op slippers rond. Na de tour kregen we een lekker ijsje van de docenten. Daarna kregen we nog vrije tijd en konden we nog even door de stad lopen. ’S Avonds gingen we heerlijk eten in een restaurantje. We kregen daarna weer vrije tijd en daarna kon iedereen slapen in het hostel. Het was een leuke, maar vermoeiende dag. Groetjes Rebecca en Dorrith

Rode armpjes dag

Buenas dias,

Afgelopen zondag nacht om kwart over 3 was het dan eindelijk zo ver. We verzamelden met zijn allen op het hoofdgebouw en reden vervolgens naar Schiphol. Om 8 uur stegen we op en na een goede vlucht landden we veilig in het zonnige Barcelona. Nadat we onze koffers in het hostel hadden gezet, was het tijd voor een fietstocht door de stad. We gingen langs park van de Citadel, vervolgens door de stad en daarna langs de kust terug. Na mooie plekken gezien te hebben, gingen we terug na het hostel. ’s Avonds zijn we door de stad gelopen en hebben we gegeten in de haven. Het hostel bevindt zich in een leuke buurt vlakbij het centrum. Na wat vrije tijd gaan we na een lange dag allemaal lekker slapen.

Lobke, Janneke en Lonneke

Foto's

Dag 0

Heb ik alles? Prioriteiten lagen vroeger anders. Toen dachten we aan schoon ondergoed en tandenborstel. Nu zijn het de mobieltjes en de opladers. Enfin, we zullen het zien. Vannacht om 03.15 uur kunnen we de koffers in de bus schuiven. Laten we eerst maar eens zien of iedereen op tijd is. En z'n paspoort bij zich heeft. En zijn zonnebril. Want het wordt mooi weer in Barcelona.